Pagina's

vrijdag 23 april 2010

Gruitrode

De vorige dagen was het weer te goed om te experimenteren met gelfilters op de strobes. Kijkend op de kaart van Limburg bleek dat ik Gruitrode nog nooit had gezien, enkel van naam gehoord. Dus was het gisteren richting Gruitrode voor een onvoorbereide impressie.

Al snel kwam ik Luc tegen die me wat vertelde over locale wetenswaardigheden. Blijkt dat er vroeger 4 belangrijke personen in een gemeenschap waren : meneer Pastoor, de notaris, de onderwijzer en de smid. Vermits Luc de lokale 'smid' is had ik het genoegen info te krijgen van één der lokale notabelen. Mooi is dat.

Eén van de bezienswaardigheden in Gruitrode is de Commanderij van de Duitse Orde en was onderhorig aan de landcommandeur van Alden Biesen. Spijtig genoeg in privaat bezit en in de stellingen wegens werkzaamheden. Moeilijk dus om een redelijke foto te nemen.

Gruitrode heeft ook iets met paarden volgens Luc en inderdaad als je wat rondkijkt op de weides zijn hier heel wat paarden te bekennen. Hij stuurt mij naar een mooi uitzichtpunt maar onderweg loop ik wat verkeerd. Kan gebeuren dus, geen probleem echter want het landschap is hier toch wel mooi om zien.

Op een open vlakte zie ik plots 3 reeën grazen. Jammer genoeg niet te naderen wegens te schuw. Toch mooi dat klein stukje 'wilde' ongerepte natuur!

Langzamerhand begin ik mijn vergissing in te zien dat het mooie uitzichtpunt niet voor vandaag zal zijn. Terug richting centrum dus. Nog even een rondje om het kerkje waar ik, in één van de portieken, een verzameling drankflessen aantref. Toch niet de geheime vooraad van meneer Pastoor? Dat zal wel niet zeker?

Al bij al een mooie omgeving om te verkennen. De volgende keer beter voorbereid echter en met de fiets want het gebied is redelijk uitgestrekt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten